Omega 3

Omega 3 – ten nejdůležitější doplněk pro naše zdraví

Kdybych měl vybrat jeden nejdůležitější doplněk stravy, který bych doporučil pro úplně každého (ANO, pro úplně každého-pro vaše babičky, táty, sourozence, děti, tchýně…), rozhodně by to byl rybí olej, respektive esenciální omega 3 tuky, které se v něm vyskytují.

Omega 3 tuky pro naše tělo představují nespočet zdravotních benefitů a my si je v dnešním článku podrobně probereme. Tyto zdravotní benefity zahrnují například snížení rizika srdečních onemocnění, vzniku cukrovky, rakoviny a mnoho dalšího. Dokonce nám dokáží posílit mozkové funkci, stejně tak jako podpořit zdraví kloubů.

A pro ty z nás, kteří pravidelně sportují a snaží se udržet v co nejlepší kondici tu je mnohem více zdravotních i výkonnostních benefitů jako je zrychlení metabolismu nebo znatelné zvýšení množství svalové hmoty.

Nejznámější přínosy rybího oleje pro zdraví zahrnují snížené riziko kardiovaskulárních chorob, cukrovky, artritidy a rakoviny, jakož i schopnost zlepšit náladu a posílit mozkové funkce. Nyní však nový výzkum rybího oleje odhaluje další nepřeberné množství neočekávaných zdravotních přínosů a dokonce objevuje jejich schopnost podporovat růst svalů, zbavovat těla nadbytečný tělesný tuk a zvyšovat sportovní výkonnost.

Hlavními složkami rybího oleje, které poskytují všechny výhody, jsou základní tuky známé jako omega-3 tuky.

Omega-3 mastné kyseliny jsou pro naše tělo nezbytné!

Nenechte se zmást tím, jaký typ doplňků mastných kyselin brát. Mezi omega-3, omega-6 a dokonce i omega-9 je volba jasná, omega-3 mastné kyseliny jsou jasný vítěz. Ale proč pro naše tělo tak důležité?

„Esenciální“ znamená, že naše tělo nemůže vytvářet tyto tuky samostatně a musí si je získat z naší stravy. Dva typy omega-3 tuků v rybím oleji jsou známy jako kyselina eikosapentaenová (EPA) a kyselina dokosahexaenová (DHA). DHA je zde považována za alfa a omegu, neboť poskytuje většinu výhod těchto omega-3 tuků.

Účinky na hubnutí

Při konzumaci omega-3 se ve skutečnosti EPA v těle snadno převede na DHA. DHA se pak postará o zbytek, například produkuje prospěšné protizánětlivé hormony. Nový výzkum však nyní ukazuje, že DHA i EPA pracují na tom, aby podpořily prospěšné látky a zahubily látky škodlivé.

Nedávná studie z Národní Taiwanské univerzity zjistila, že tuky omega-3 z rybího oleje podporovaly látky, které regulují spalování tuků v těle, zatímco ničily látky, které vedly k ukládání tuků. Kromě toho zjistili, že tyto tuky také podporovaly látky, které napomáhaly absorpci a ukládání glukózy ve svalech. Stručně řečeno, to je jeden ze způsobů, jak tyto zdravé tuky pomáhají udržovat tělesný tuk na nízké hodnotě, stejně jako chránit naše kardiovaskulární zdraví a předcházet cukrovce. STUDIE: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20970313

Doplňky Omega-3 mohou zlepšit paměť i náladu

Zatímco se zdálo, že přínosy omega-3 pro náš mozek spočívají hlavně ve snižování úrovně degenerace mozku s nadměrným věkem, nový výzkum však ukazuje výhody i pro ty, kteří jsou ve středním věku. Vědci z univerzity Pittsburghu nedávno uvedli, že u dospělých ve věku od 35–54 let se prokazuje, že čím vyšší je jejich hladina DHA v krvi, tím lepší je jejich výkon při testech neverbálního uvažování a mentální flexibility, pracovní paměti a slovní zásoby.

Jedna nová studie z kalifornské univerzity dokonce naznačuje, že tuky omega-3 mohou zpomalit stárnutí. Aniž bych vás příliš nudil biochemií stárnutí, jedním mechanismem odpovědným za stárnutí je zkráceně TELOMER.

Telomery zabraňují tomu, aby se chromozomy navzájem spojovaly nebo přestavovaly, což může vést k rakovině. V průběhu času se telomery postupně zkracují, dokud v podstatě nezmizí a buňka neumře. Vědci zjistili u studie, ve které se zúčastnilo přes 600 jedinců, že čím vyšší je jejich hladina omega-3 tuků v krvi, tím menší je riziko zkrácení telomerů. Zdůvodnili to tím, že tento přínos je pravděpodobně způsoben schopností omega-3 tuků omezit oxidační poškození buněk. STUDIE: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20085953

Omega 3 podporuje zdravou mysl

Rybí olej zvětšuje nárůst svalové hmoty!

Nedávná studie zjistila, že doplnění omega-3 esenciálních tuků napomáhá nejen hubnutí, ale současně i zvyšuje narůst svalové hmoty.

Vědci z Gettysburgu v Pensylvánii zjistili, že subjekty užívající 4 gramy rybího oleje denně po dobu šesti týdnů ztratily půl kila tělesného tuku a současně získaly půl kila svalu, přestože nezměnily svůj jídelníček a necvičily! To se někomu nemusí jevit jako obrovská změna, ale představte si, že do toho zařadíte svůj kvalitní jídelníček a kvalitní tréninky.

Přestože si vědci nebyli jistí, proč subjekty získaly tolik svalové hmoty, později zjistili, že u skupiny užívající omega-3 tuky naměřili nižší hladiny kortizolu, což by mohlo vést k většímu růstu svalů.

STUDIE: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20932294

Jak omega-3 tuky dokáží zlepšit vytrvalost?

Dalším způsobem, jak vám rybí olej může pomoci vybudovat větší, silnější svaly a zároveň ztratit tělesný tuk, je jeho schopnost pomoci vám trénovat déle.

Jedna studie, kterou provedli íránští vědci, uvedla, že zápasníci mužského pohlaví, kteří se doplňovali rybím olejem po dobu 12 týdnů, během výcviku zaznamenali výrazné zlepšení funkce a kapacity plic. Čím lépe fungují plíce a čím více vzduchu mohou nasávat, tím větší je dodávka kyslíku do svalů. To umožňuje lepší vytrvalost a zotavení mezi jednotlivými sety, což vede k lepším výsledkům v tělocvičně.

STUDIE: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19523875

Pokud jde o vytrvalost, další způsob, jak jej může rybí olej zvýšit je zvýšení hladiny oxidu dusnatého (NO).

NO rozšiřuje krevní cévy, což vám umožňuje dostat více kyslíku a živin do svalů. Četné studie ukazují, že doplňky podporující NO zvyšují energii během tréninku. Nyní můžete přidat i rybí olej do svého seznamu NO boosterů.

Omega-3 hrají důležitou roli ve zdraví očí

Nyní se také předpokládá, že Omega-3 mastné kyseliny hrají velmi důležitou roli ve zdraví očí člověka. DHA je přirozeně koncentrována v sítnici oka (vrstva tkáně, která lemuje vnitřek oka a přijímá obraz vytvořený čočkou) a předpokládá se, že podporuje zdravou funkci sítnice.

Ve skutečnosti výsledky několika studií, včetně jedné zveřejněné v únoru 2001 v American Journal of Clinical Nutrition (AJCN), naznačují, že konzumace většího množství ryb nebo Omega-3 tuků může pomoci podpořit celkové zdraví očí a bojuje proti různým chronickým onemocněním. Studie také ukazují, že Omega-3 mastné kyseliny mohou pomoci snížit syndrom suchého oka, což je vlastně chronické oční onemocnění způsobené snížením tvorby slz nebo zvýšením odpařování slz.

Studie: https://academic.oup.com/ajcn/article/73/2/209/4737397

Potřebujete Omega-6 a Omega-9?

Ano, ale ne z doplňků!

Omega-3 mastné kyseliny jsou nepochybně nejkritičtější z omega mastných kyselin. Mastné kyseliny, kyselina eikosapentaenová (EPA) a kyselina dokosahexaenová (DHA), jsou dva omega-3 tuky, které poskytují všechny výhody pro zdraví, budování svalů a ztrátu tuku.

Stejně jako omega-3 jsou i tuky omega-6 nezbytné ve stravě a poskytují řadu zdravotních výhod. Nicméně protože mastné kyseliny omega-6 se běžně vyskytují v rostlinných olejích a jiných výrobcích, není to pro nás deficitní látka a není potřeba ji jiným způsobem doplňovat.

Dávkování Omega-3

Dříve byla doporučení dávkování omega-3 tuků založena na celkovém množství zkonzumovaného rybího oleje. V minulosti bylo doporučeno brát 2–3 gramy rybího oleje s jídlem dvakrát až třikrát denně, celkem tedy 4–9 gramů rybího oleje denně. Výzkum omega-3 tuků v posledních několika letech se však posunul a nyní nám umožňuje vypracovat konkrétnější doporučení ohledně dávkování.

Z těchto studií se zdá, že správná dávka omega-3 tuků pro aktivaci veškerých výše zmíněných benefitů a zvýšení syntézy svalových vláken je přibližně 1 500 mg DHA/EPA.

Právě proto náš nový produkt Sizeandsymmetry OMEGA 3 poskytuje přes 1 500 mg DHA a EPA v pouhých třech kapslích, což je obrovské plus oproti konkurenci, neboť budou stačit pouhé 3 kapsle denně k nastartování veškerých zdravotních a výkonnostních benefitů, které omega-3 tuky poskytují.

Sizeandsymmetry Omega 3 – nejlepší volba!

Vzhledem k tomu, že dnes je na trhu tolik doplňků rybího oleje, je těžké vědět, kam se obrátit. Doufám, že si nyní uvědomíte, že ne všechny doplňky rybího oleje jsou vytvořeny rovnocenně.

 Pokud si chcete být jistí kvalitním doplňkem, který bude obsahovat ty nejlepší omega-3 tuky, můžete věřit, že tato novinka Omega 3 od Sizeandsymmetry je jednoznačně správná volba. Jde tu přeci o výběr nejlepšího doplňku omega-3 pro podporu VAŠEHO zdraví, nemluvě o postavě a atletickém výkonu.

A v čem se vlastně tento výrobek liší od ostatních?

Přeci v obsahu EPA a DHA mastných kyselin v jedné kapsli! U našeho produktu naleznete neuvěřitelný poměr těchto omega-3 tuků 33/22, což je téměř dvojnásobek oproti konkurenčním produktům, u kterých naleznete pouze poměr 18/12.

Zapomeňte na nesmyslné dávkování, které zahrnovalo až 12 kapslí denně, to už je nyní minulost! S naším produktem vám budou stačit pouhé 3 kapsle denně, je to mnohem pohodlnější a přesto dostanete všechny možné benefity, které omega-3 tuky poskytují!

Buďte zdraví, pojďte s dobou, nebojte se investovat do skutečné kvality a vyzkoušet naší novinku Sizeandsymmetry Omega 3.


Použitá literatura:

  • www.omegaquant.com: 5 Reasons to Take Omega-3s Before Your Next Workout [online]. 29.10.2018 [cit. 15.9.2019]. Dostupný na WWW: https://omegaquant.com/5-reasons-to-take-omega-3s-before-your-next-workout/
  • CARRICK, Michaela. www.omegabrite.com: Omega 3 for Muscle Building and Recovery [online]. [cit. 15.9.2019]. Dostupný na WWW: https://www.omegabrite.com/omega-3-for-muscle-building/
  • WRAY, Mandy. www.bodybuilding.com: Your Expert Guide To Omega-3 Fatty Acids [online]. 28.2.2018 [cit. 15.9.2019]. Dostupný na WWW: https://www.bodybuilding.com/content/your-expert-guide-to-omega-3-fatty-acids.html
  • CLARK, Shannon. www.bodybuilding.com: 3 Reasons Why You Need Fish Oil: Your Body Will Thank You! [online]. 19.3.2018 [cit. 15.9.2019]. Dostupný na WWW: https://www.bodybuilding.com/content/your-expert-guide-to-omega-3-fatty-acids.html
  • STOPPANI, Jim. www.bodybuilding.com: Ask The Supplement Guru: Omega 3 Vs. Omega 3-6-9 [online]. 19.9.2018 [cit. 15.9.2019]. Dostupný na WWW: https://www.bodybuilding.com/content/your-expert-guide-to-omega-3-fatty-acids.html
  • DRUGS, Mar. www.ncbi.com: Omega-3 Fatty Acids and Skeletal Muscle Health [online]. 13.11.2015 [cit. 15.9.2019]. Dostupný na WWW: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4663562/
  • SMITH, Ashley. www.iceshaker.com: Benefits of Fish Oil Supplements for Bodybuilding [online]. 18.1.2019 [cit. 15.9.2019]. Dostupný na WWW: https://www.iceshaker.com/blogs/news/benefits-of-fish-oil-supplements-for-bodybuilding
  • JACKSON, Kristina. www.omegaquant.com: Olympics Post: Omega-3s can enhance muscle building [online]. 26.2.2014 [cit. 15.9.2019]. Dostupný na WWW: https://omegaquant.com/olympics-post-omega-3s-play-role-building-muscle/
  • WEST, Mary. www.livestrong.com: List of the Benefits of Fish Oil in Bodybuilding [online]. 11.9.2019 [cit. 15.9.2019]. Dostupný na WWW: https://www.livestrong.com/article/395289-list-of-the-benefits-of-fish-oil-in-bodybuilding/

Autor článku: Michal Houfek

Michal Houfek

Mladý, začínající sportovec, kulturista s více než 7 letou praxí v oboru. Zároveň je to vysokoškolský student převážně zaměřený na zdravý životní styl

Podobné články

CBD – léčivá složka konopí

DAA – Kyselina asparagová

Multivitamín Complex pod drobnohledem

Detox