Nootropika – Boost your brain! 1.díl
Za posledních několik desítek let došlo k poměrně radikální změně v pracující společnosti. Převahu dělnické třídy nahradili manažeři, ředitelé a vedoucí společností, kde není primárním požadavkem fyzická práce, ale um a znalosti v oblasti IT techniky, personálního managementu a všemožných programů.
S každým rokem přichází kvanta nových přístrojů a revolučních postupů jak zajistit, aby firma fungovala pokud možno dokonale. To s sebou nese stále větší požadavky na porozumění a učení se těmto novým postupům. V kombinaci s mnohdy hektickým životním stylem tak často padají pojmy typu syndrom vyhoření nebo mentální únava. Pokud ke snaze učit se přičteme ještě rušivé vlivy typu sociální sítě, televize nebo všudypřítomný hluk například z okolní dopravy, často může docházet k problémům s koncentrací, která je pro učení novým věcem nezbytná. Mozek v přítomnosti těchto vlivů není schopen zapamatovat si nové poznatky tak efektivně, jak by tomu mohlo být. Lidé pak často hledají metody, jak zefektivnit proces učení, protože mají občas pocit, že si i přes veškerou snahu nepamatují vůbec nic. Existují však přípravky, které mohou procesu učení se a činnosti mozku pozitivně ovlivnit. Někdy se jim také říká takzvané „smart drugs“, neboli chytré drogy. Nemusíte se děsit, nejde o drogy v pravém slova smyslu. Odborně pak tyto látky nazýváme nootropika. Právě tomuto tématu se bude věnovat následující článek.
Dozvíme se:
- Jak funguje proces učení
- Co jsou to vůbec nootropika
- Které látky patří pod tuto skupinu
- Pod jakým obchodním názvem jsou k dostání
- Jejich funkci
Proces učení
Schopnost učit se je jednou ze základních dovedností člověka, které ho významně oddělují od ostatních živočichů. Ne že by snad žádný jiný tvor nebyl schopen učit se novým dovednostem, ale míra, jakou to dokáže právě člověk je na úplně jiné úrovni. Častou chybou mnoha lidí je názor, že po ukončení vzdělávání ve škole se jich tento proces už netýká. Je třeba si uvědomit, že učení se novým věcem a dovednostem i v pokročilém věku významně ovlivňuje například proces stárnutí (v pozitivním slova smyslu). Mozek při učení vytváří nová spojení, ve kterých jsou zakódovány nové informace, zkušenosti a dovednosti. Rychlost tohoto procesu je však u každého velmi individuální. Mozek jako takový je orgán jako všechny ostatní. Jedná se o soubor chemických látek, které mohou být v nerovnováze stejně jako tělesná schránka – svaly. V případě této nerovnováhy může být negativně ovlivněn právě proces učení. I mozku můžeme pravidelně doplňovat nejrůznější vitaminy a minerály, které jsou nutné pro jeho správnou funkci. Ať už se jedná o přírodní látky nebo umělé, jejich cílem je vyrovnat možnou nestabilitu, v případě naprosto zdravého mozku pak dokonce zlepšovat jeho funkce nad rámec.
Samotné učení můžeme dělit na několik fází:
- Fáze motivační – působení podnětů, které vzbuzují aktivitu. Jedná se o připravenost začít něco dělat.
- Fáze poznávací – hledání metod a prostředků, jak dosáhnout vytyčeného cíle.
- Fáze výkonná – ověřování hypotéz, kdy plány uvádíme do praxe.
- Fáze kontrolní – potvrzení správnosti výsledku, například zkouška ve škole [1].
Co jsou to nootropika?
Jedná se o psychoaktivní léčiva, která příznivě ovlivňují činnost mozku. Zvyšují integranční schopnosti mozku a regulují vzájemnou spolupráci jeho jednotlivých částí. Svou činností zlepšují psychické funkce, schopnost koncentrace a příznivě působí při stavech psychického vyčerpání. Na rozdíl od psychostimulancíí zlepšují kvalitativní poruchy vědomí. Terapeutické použití spočívá například v léčbě duševní zaostalosti dětí, stařecké demence nebo encefalitidě. Zlepšují také metabolické procesy v mozku, jeho výživu a zásobení neuronů energií v podobě kyslíku, glukózy a ostatních živin. Podobně jako antioxidanty odklízejí volné radikály a brání tak oxidačnímu stresu. Pro cílený efekt je však nutné užívat tyto látky delší dobu, kdy nejdříve po měsíci užívání může dojít k pozitivním změnám. Vzhledem k tomu, že užívání je tedy dlouhodobého charakteru, není nutné se obávat závislosti. Pro zefektivnění učení však není jednorázové krátkodobé užívání vhodné, nepovede k cíleným změnám. Výjimkou jsou přípravky obsahující spolu s nootropiky například kofein nebo výtažky z různých rostlin, takováto kombinace více látek pak pozitivní efekt při krátkodobém užívání mít může [2, 3, 4, 5, 6].
Pokračování v dalším díle o Nootropikách. Tam se podíváme konkrétněji na tyto látky, jejich funkčnost a využití:
Meklofexonát, Pyritinol, Piracetam, Piracetam AL800, Kalicor, Gaba, Dmae
Seznam použité literatury
1) FÁZE PROCESU UČENÍ, Studentske.cz [online]. [cit. 2018-07-23]. Dostupné z: http://www.studentske.cz/2007/08/fze-procesu-uen.html
2) CHALABALA, M. a kol. Encyklopédia farmácie. Martin: Osveta, 1991. ISBN 80-217-0260-5
3) HÖSCHL, C. a kol. Psychiatrie – učebnice pro vyšší zdravotnické školy, 1. vydání, Praha: Scientia medica,1997, 175 s. ISBN 80-85526-64-6.
4) KÜHNL, R. Chytré drogy. Praha: Adonai, 2000. 1. vydání. ISBN 80-86500-05-5.
5) PALEČEK, J.; Hampl, F. Farmakochemie. Praha: VŠCHT, 1997. 1.vydání. 206 s. ISBN 80-7080-308-8.
6) BENEŠOVÁ, O.; Krejčí, I.; Pavlík, A. Nootropic Drugs. Praha: Avicenum, 1991. 202 s. ISBN 80-201-0198-5.
7) Smart drugs aneb „chytré drogy“, Smartdrugs/chytré drogy [online]. [cit. 2018-07-23]. Dostupné z: http://www.smartdrugs.cz/
8) ČERVENKA F.; Jahodář L. Rostlinné metabolity jako nootropika a kognitiva. Česká a slovenská farmacie – časopis české farmaceutické společnosti a slovenské farmaceutické společnosti, 2006, roč. 55, č. 5, s. 219-227. ISSN 1210-7816
9) ČÍM NABITĚJŠÍ DEN, TÍM VÍC TOHO ZVLÁDNEŠ, Speed8 [online]. [cit. 2018-07-23]. Dostupné z: https://speed8.cz/
10) zdroj obrázků: www.pixabay.com