Funkce tuků, jeho ukládání a spalování. Jak to tedy je!?

Nekonečné téma spalování tuku aneb zase je tu léto!

Opět je tu léto, opět nastal ten čas, kdy všichni sportují a chodí do posilovny s jediným cílem, a to s cílem zhubnout co nejvíce tuku a vypadat co nejlépe v plavkách. Tento proces je už takový pravidelný rituál, který provozuje každoročně nespočet lidí, a troufám si říct, že většina z nás do této skupiny rozhodně patří. Kdo by přeci nechtěl mít skvělou formu před ostatními lidmi, když se producíruje téměř nahý? Já osobně nikoho takového neznám! Proto jsem se rozhodl vám trochu popovídat o procesu spalováním tuků jako takovém, abyste věděli, co se vlastně s naším tělem během tohoto procesu děje.

Jak funguje ukládání tuku?

Normální tuková buňka existuje především pro ukládání energie. Tělo rozšíří počet a velikost všech tukových buněk tak, aby se přizpůsobily přebytku energie z potravin s vysokým obsahem kalorií, a vytváří tak pro nás tu neatraktivní, nežádoucí tukovou tkáň. Může to dokonce zajít tak daleko, že naše tělo začne ukládat tukové buňky na naše svaly, játra a další orgány, aby se vytvořil prostor pro uložení této extra energie z přebytečných kalorií, tento efekt se může ještě zdvojnásobit  pokud se zkombinuje s nízkým aktivním životním stylem, nulovou mírou pohybu.

Historicky, ukládání tuků pro lidi fungovalo velmi dobře. Energie byla uložena jako malé balíčky molekul zvaných mastné kyseliny, které jsou uvolňovány do krevního oběhu pro použití jako palivo ve svalech a jiných orgánech, když nebylo k dispozici žádné jídlo, nebo když nás pronásledoval dravec. Ukládání tuků v těchto situacích skutečně přineslo výhodu přežití. Ti, kteří mají tendenci ukládat tuk, byli schopni přežít delší období bez jídla a měli navíc energii pro nepřátelská prostředí.

Ale upřímně, kdy vás naposledy pronásledoval dravec? Směšná otázka viďte. V dnešní moderní době, s přebytkem nezdravých potravin a bezpečných životních podmínek, mnoho lidí nahromadilo velké množství podkožního tuku.

Hlavním problémem tohoto přebytečného tuku je, že tukové buňky, nazývané adipocyty, nefungují zcela tak, jak by měly. Uchovávají energii v neuvěřitelně vysoké míře a zároveň energii uvolňují velmi pomalou rychlostí. Navíc tyto zvětšené tukové buňky produkují abnormální množství různých hormonů, které například zvyšují zánět, zpomalují metabolismus a přispívají k onemocnění. Tento komplikovaný patologický proces přebytečného tuku a disfunkce se nazývá adiposopatie a činí léčbu obezity velmi obtížnou.

Jak naše tělo tuky spaluje?

Když člověk začíná s pravidelnou fyzickou aktivitou, udržuje nový režim cvičení a omezuje svoje přijaté kalorie, naše tělo poté dělá dvě věci, aby „spalovalo tuk“. Zaprvé využívá energii uloženou v tukových buňkách k tomu, aby podpořila naši výkonnost v nové fyzické aktivitě, a za druhé pak přestane ukládat tolik tuku pro budoucí využití.

Mozek začíná signalizovat tukovým buňkám, aby uvolnily své nadbytečné mastné kyseliny a tukové zásoby do krevního oběhu. Svaly, plíce a srdce sbírají tyto mastné kyseliny, rozdělují je a používají tuto uloženou energii k provádění svých činností. Zbytky tukových buněk, které zůstanou, se zlikvidují jako součást dýchání, odcházejícího oxidu uhličitého nebo formou moči. To zanechává tukovou buňku prázdnou a činí ji zbytečnou. Buňky mají ve skutečnosti krátkou životnost, takže když zemřou, tělo absorbuje prázdné místo po nich a nenahrazuje je. V průběhu času tělo zcela absorbuje celou energii (kalorie) z potravy do orgánů, které je potřebují, místo toho, aby je uložily jako podkožní tuk.

Výsledkem těchto procesů je, že tělo se mění, snižuje počet a velikost tukových buněk, což následně zlepšuje základní metabolismus. Dále snižuje zánět, léčí onemocnění a prodlužuje život. Pokud si tento stav budeme udržovat dlouhodobě, naše tělo kompletně absorbuje všechny prázdné tukové buňky a zlikviduje je jako odpad, což nám dovolí být štíhlejší a zdravější na více úrovních.

Jak podpořit spalování tuků?

Nejefektivněji budete samozřejmě hubnout a pálit tuky při kombinaci správného a rozmanitého tréninku se správnou volbou stravy, dostatkem spánku a omezením psychického stresu. To je ta nejpodstatnější část, na kterou byste se měli zaměřit jako první.

 Já se tu ale chci bavit o něčem jiném a to konkrétně o Spalovačích tuku. To je momentálně velmi moderní téma a skoro můžeme mít pocit, že pokud je nebudeme používat tak žádný tuk ani nezhubneme. To ale není pravda, hubnout se dá samozřejmě i bez nich.

Spalovače tuků, ale dokáží být velmi ceněným pomocníkem při boji proti nadbytečným tukovým zásobám. Já vám zde uvedu 5 velmi účinných přírodních látek, se kterými určitě nemůžete udělat chybu.

Synefrin

Jedná se o zcela přírodní extrakt z hořkého pomerančovníku. Synefrin zvyšuje rychlost metabolismu a to hlavně díky své termogenní funkci, kdy funguje na základě pocení během fyzické aktivity. Extrakt z kůry pomerančovníku tedy můžete sehnat poměrně levně a v dobré kvalitě i bez jiných přídavných látek. Doporučená dávka je 10-20mg asi 30-20 minut před fyzickou aktivitou, vše záleží na konkrétním jedinci. Doporučuje se dávkovat společně s kofeinem, protože tyto dvě látky mají synergické účinky, ale zároveň byste měli být opatrní s dávkováním ve večerních hodinách, protože synefrin funguje jako stimulant a nemuseli byste po něm lehce usnout.

Kajenský pepř

Kajenský pepř obsahuje aktivní rostlinnou sloučeninu zvanou kapsaicin. Kapsaicin přivádí nám tak známý pocit pálení v ústech, který dostanete, když ho budete jíst. Je to zcela přirozená součást pepřového kajenského pepře, a mnoho dalších paprik, které dokáží nakopnout dietu na hubnutí. Kapsaicin může zvýšit metabolismus, podpořit imunitní systém, zlepšit krevní oběh a podpořit zvýšené tělesné teplo. Má prokazatelné termogenní účinky.

Extrakt ze zeleného čaje

Zelený čaj obsahuje velmi užitečné látky pro naše zdraví. Tyto látky nazýváme katechiny. Tyto látky jsou známé a zodpovědné i za lepší spalování tuků a také pro ochranu organismu, posilují imunitu, mají obrovské antioxidační vlastnosti. Nejúčinnějším katechinem je EGCG, který je pro naši snahu spalování tuku ten nejdůležitější, udržuje tukový metabolismus na vyšších obrátkách a díky tomu můžeme spalovat tuky efektivně po celý den.

Kofein

Kofein je nejúčinnějším centrálním stimulantem, zároveň velmi efektivně podporuje spalování nežádoucích tukových zásob. Je to jeden z nejznámějších, nejlepších spalovačů tuku na dnešním trhu. Neznám jediného člověka, který by kofein neznal nebo ho denně nevyužíval prostřednictvím kávy. Stimulační účinky kofeinu poznáte nejvíce při psychickém i fyzickém vyčerpání a v období stimulace před náročným výkonem.

Opět nedoporučuji dávkovat ve večerních hodinách z důvodu spánkové regenerace, kterou jsem zde rozebíral v minulém článku.

Zelená káva

V zelené kávě jsou na rozdíl od kávy klasické ještě látky zvané fenolické sloučeniny. Tou nejdůležitější je potom kyselina chlorgenová. Ta se pražením zelených kávových zrn a jejich přeměny na černá kávová zrna ničí a s tím se zničí i její účinek. Tato kyselina napomáhá bránit aktivitě enzymu, který štěpí škrob na cukry, což je pro nás příznivé. Tento enzym pomáhá vstřebávání cukru ze škrobu, čímž se snižuje celkový jednorázový kalorický příjem.

Samozřejmě existuje mnoho dalších látek, které vám pomáhají spalovat tuky. Mohl bych tu vyzdvihnout aminokyselinu L-Fenylalanin, která pomáhá k metabolismu tuků nebo tuk zvaný CLA, který sám pravidelně užívám a nemůžu si jeho účinky dostatečně vynachválit. Ovšem těchto pět výše vyjmenovaných přírodních látek mají podle mě velmi dobrý synergický účinek a rozhodně vás na cestě k lepší postavě podpoří.

Všechny tyto vyjmenované spalovače můžete najít v našem komplexním výrobku Sizeandsymmetry GOLD CUT, který je založený na těchto funkčních a hlavně přírodních látkách, což já velmi oceňuji. Rozhodně vám doporučuji produkt vyzkoušet právě nyní, kdy je letní sezóna již v plném proudu.

Závěr

Doufám, že vám tento článek přinesl spoustu nových informací o tom, jak v našem těle probíhá ukládání a spalování tuků a zároveň i o tom co je při hubnutí nejdůležitější a jaké látky vám mohou pomoci k vaší vysněné formě. Mně osobně tohle téma přijde velice aktuální, neustále na to vídám různé diskuze a různé názory. Tímto článkem jsem do tohoto tématu vnesl trochu světla a nezapomeňte na to, že ať děláte, co chcete, při hubnutí je vždy nejdůležitější zdravá, vyvážená strava, kvalitní hluboký spánek, nízká míra stresu a pravidelná fyzická aktivita.


Použitá literatura:

LAFOUNTAINE, Richard. www.bodybuilding.com [online]. [cit. 5.6.2019]. Dostupný na WWW: https://www.bodybuilding.com/content/whats-better-for-weight-loss-green-tea-or-coffee.html

UNKNOWN. www.healthline.com [online]. [cit. 5.6.2019]. Dostupný na WWW: https://www.healthline.com/nutrition/best-ways-to-burn-fat

WAIHNER, Paige. www.verywellfit.com [online]. [cit. 5.6.2019]. Dostupný na WWW: https://www.verywellfit.com/body-into-fat-burning-machine-1231548

GILLIES, Gregg. www.bodybuilding.com [online]. [cit. 5.6.2019]. Dostupný na WWW: https://www.bodybuilding.com/content/9-ways-to-burn-fat-fast.html

CONGER, Cristen. www.health.howstuffworks.com [online]. [cit. 5.6.2019]. Dostupný na WWW: https://health.howstuffworks.com/wellness/diet-fitness/weight-loss/lost-weight1.htm

SATTERWHITE, Eric. www.bodybuilding.com [online]. [cit. 5.6.2019]. Dostupný na WWW: https://www.bodybuilding.com/fun/satter13.htm

UNKNOWN. www.healthline.com [online]. [cit. 5.6.2019]. Dostupný na WWW: https://www.healthline.com/nutrition/5-natural-fat-burners

LEVY, Jillian. www.draxe.com [online]. [cit. 5.6.2019]. Dostupný na WWW: https://draxe.com/fat-burners/

Zdroj obrázku https://www.pixabay.com


Autor článku Michal Houfek

Michal Houfek

Mladý, začínající sportovec, kulturista s více než 7 letou praxí v oboru. Zároveň je to vysokoškolský student převážně zaměřený na zdravý životní styl

Podobné články

CBD – léčivá složka konopí

DAA – Kyselina asparagová

Multivitamín Complex pod drobnohledem

Omega 3