Detox

Nezbytná věc pro správný chod těla nebo další komerční nesmysl?

Úvod

Slyšeli jste už někdy ve svém okolí větu: Jsem zakyselený, potřebuju se detoxikovat? Pokud ne, patříte mezi ty šťastnější z nás. Já ji slyšel mnohokrát, a i přes mou snahu vysvětlit, že se jedná o mýtus a dlouhodobá změna tělesného pH není slučitelná se životem, jsem se setkal s vlnou nevole a neochoty uznat toto tvrzení. Často je pak slyšet spojení slov jaro a detox. Řešením, jak odbourat z těla toxické látky, nastartovat metabolizmus a možná i zhubnout nějaké to kilečko mají být koktejly obvykle zelené barvy, velmi populární smoothie z ovoce a zeleniny, tabletky, nebo cokoliv jiného. Bůh ví, co jsou do sebe lidé schopni nacpat pod vidinou toho, že budou naprosto bez toxinů a připraveni na zdravý život až do dalšího jara, kdy budou samozřejmě zase nacpaní toxickými látkami, dokud se jich nezbaví.

Detoxikační diety mají jeden nepochybně správný základ – planeta se stává čím dál tím víc toxickou. Těžké kovy, pesticidy, výfukové plyny, přemíra plastů nacpaných v oceánu, které tvoří vlastní ostrovy, mikročástice z obalů od konzerv,… Najít by se toho dalo ještě mnoho a mnoho.

Tento fakt pravděpodobně mnohé vede k závěru, že je nutné se oněch věcí z těla zbavit a proto se uchýlí k jedné z mnoha detoxikačních diet.

V tomto článku si vysvětlíme:

  • Co je to acidobazická rovnováha?
  • Jak funguje detox a proč jsou lidé spokojeni?
  • Jaké jsou mechanizmy ,,samoopravy“ těla
  • Které potraviny se objevují ve spojení se slovem detox?
  • Jaké je tedy řešení?

Acidobazická rovnováha

Tento možná pro někoho složitě vypadající pojem se dá přeložit jako rovnováha mezi kyselými a zásaditými látkami v těle, což spadá pod pojem stálost vnitřního prostředí. Naše tělo nemá rádo a ani není stavěno na výkyvy. Stejně tak jako si držíme stálou tělesnou teplotu okolo 37°C, hladinu krevního cukru u zdravého člověka 5,6mmol/l, tak i hodnota pH je téměř neměnná 7,31 – 7,42. Všimněte si, že toto rozmezí není zdaleka nijak markantní. V případě, že hodnota pH bude mimo tuto standardní mez, jedná se o zdravotní problém, který je nutné řešit s lékařem. Pokud máte ale pocit zakyselení, hledejte problém především ve skladbě jídelníčku a neřešte problém koktejlem proti zakyselení. Dlouhodobé narušení acidobazické rovnováhy zásadně ovlivňuje vlastnosti buněčných membrán, působení enzymů, narušuje metabolické dráhy a fyziologické vlastnosti organizmu.

 

Obrázek 1: Acidobazická rovnováha, zdroj: http://vitalnyzivot.eu/acidobazicka-rovnovaha/

Proč jsou lidé po detoxikační kůře spokojeni?

Mnoho lidí si uvědomuje aktuální situaci naší planety a stejně tak má základní tušení, jak funguje potravinářský průmysl. Zase bychom se motali kolem témat jako plasty, přidaná barviva, ochucovadla, přemíra soli, všudypřítomná éčka a podobně. Pokud někdo na jeden týden (nebo i víc) v roce dostane motivaci k tomu, že tyto látky prostě přijímat nebude, odměnou mu bude velmi uspokojující pocit, že pro sebe dělá konečně to správné. Bohužel detoxikační diety často vypadají tak, že vyřadíte maso, tučné výrobky, sladkosti a jiné pochutiny a zůstanete tak na izolovaném příjmu zeleniny, ovoce a možná nějaký ten olivový olej, pokud zrovna nejste příliš radikální. Doplňte to o ranní koktejl a večerní procházku se psem a toxické látky od vás přeci musí doslova utíkat strachem.

Otázka zní: Jaký bude finální výsledek?

Odpověď je celkem jednoduchá. Kalorický deficit, na kterém shodíte nějaké to kilo, což se vždycky hodí a udělá radost, placebo efekt, jehož popis se nachází o pár řádků výš, jelikož za týden změny jídelníčku se kompozice těla příliš nezmění a ve výsledku spokojenost, že investované peníze do doplňků stravy, koktejlů a tun zeleniny se vyplatily.

Obrázek 2: Detox, zdroj: https://www.ladepeche.fr/article/2019/01/02/2933994-menu-sante-apres-les-exces-des-fetes-la-detox.html

Arzenál zbraní pro stálost vnitřního prostředí

Na tom, aby se zásadně neměnila hodnota pH v těle se podílí řada mechanizmů. Mezi ty nejdůležitější patří takzvané pufry. Jedná se o obrannou vlastnost těla, která má za úkol kompenzovat vzniklý problém. Pokud dojde k nerovnováze ve prospěch kyselin oproti zásadám, mluvíme o acidóze, pokud ve prospěch zásad nad kyselinami, mluvíme o alkalóze. Taková porucha může vzniknout metabolicky, mluvíme pak o metabolické acidóze nebo metabolické alkalóze, nebo poruchou dýchání, v tomto případě se jedná o respirační acidózu či respirační alkalózu.

K metabolické acidóze může dojít:

  • Neléčená cukrovka
  • Hladovění (acidóza v menší míře)
  • Silné průjmy
  • Selhání ledvin
  • Intoxikace alkoholem i jinými látkami (otrava)

K metabolické alkalóze může dojít:

  • Užívání antacid (léky na snižování žaludeční kyseliny)
  • Silné zvracení

K respirační acidóze může dojít:

  • Zhoršené dýchání (onemocnění plic jako astma, bronchitida,…)

K respirační alkalóze může dojít:

  • Hyperventilace, což je ,,předýchání“ (záchvat panického strachu, nadmořská výška při nedostatku kyslíku)

Jak pufry fungují?

Pufry mají své meze a v případě závažného zdravotního problému nemusí postačit. Fungují navíc relativně pomalu, v řádu hodin až dnů. Jejich mechanizmus je takový, že když dojde ke vzniku například metabolické acidózy, tělo se vynasnaží tento problém kompenzovat opačným pufrem, to je respirační alkalóza. Konkrétně v tomto případě by se jednalo o takzvané Kussmaulovo dýchání (usilovný dech, hyperventilace). Tento princip funguje i naopak. Hlavními orgány zodpovědnými za tyto kompenzační mechanizmy tedy jsou plíce, které mění množství vydýchaného oxidu uhličitého a ledviny, které jsou zodpovědné za množství kyselin či zásad vylučovaných močí.

Stejně jako plíce a ledviny se na udržení homeostázy podílejí i játra. Mají celou řadu funkcí, jako například metabolismus bílkovin, sacharidů a tuků, termoregulaci, uskladnění glukózy a kovů, tvorbu žluči a vylučování některých hormonů. Co nás ale zajímá nejvíce, mají i funkci detoxikace. Proč mají alkoholici problém s játry? Detoxikují jejich organizmus od alkoholu. Některé mikroorganizmy nebo toxické látky, které prošly střevní stěnou, by se mohly dostat do oběhu, pokud by tomu játra nezabránila. Tuto funkci mají konkrétně jaterní enzymy a Kupfferovy buňky.

Bylo by chybou zapomenout i na pot. Jedná se o naprosto přirozenou schopnost organizmu, jehož hlavním cílem je bez pochyby udržení termoregulace. Pot však obsahuje i některé minerály (sůl) a tělo je schopno jeho prostřednictvím odstranit i nežádoucí látky. Tento princip se hojně využívá v případě saunování, kdy otevřením pórů při významném pocení dochází právě k odstranění nežádoucích látek.

 

Potraviny v kontextu s detoxem

Pokud někdo přemýšlí a zařazení detoxu do svého programu, setká se zcela jistě se dvěma skupinami potravin. V první skupině budou potraviny, kterým se vyhýbat obloukem (kyselé), ve druhé pak potraviny, které je vhodné zařadit (zásadité). Uvedeme si typické zástupce obou těchto skupin.

Obrázek 3: Kyselé vs. zásadité potraviny, zdroj: https://ceskozdrave.cz/58-alkalickych-potravin-ktere-pomuzou-zlepsit-celkove-zdravi-vyrovnavaji-hladinu-ph/

Skupina první

  • Maso
  • Mléčné výrobky
  • Slané pochutiny
  • Sladkosti

Někteří autoři označují tyto potraviny za kyselé, je třeba je tedy kompenzovat těmi zásaditými. Některé z nich určitě nepatří do každodenního jídelníčku, u jiných (jako je třeba maso a mléčné výrobky) je potřeba brát toto tvrzení s rezervou. Pokud bude jejich konzumace umírněná, bude odpovídat výživovým doporučením a nesníte za den kilo masa, bude všechno v naprostém pořádku. Z obav o překyselení organizmu není hned nutnost je zcela vyřadit.

Skupina druhá

  • Chlorela
  • Zelený ječmen
  • Zelenina
  • Ovoce
  • Sójové mléko

O vhodnosti zařazení ovoce a zeleniny do každodenního jídelníčku není třeba diskutovat. Otázkou k diskusi zůstává to, jestli je hojně dovážené ovoce do supermarketů ta pravá volba, pokud chcete co nejčistší potravinu. Obsahem vitaminů a minerálů se nedá srovnat ovoce vypěstované ve vašem sadu a to, které procestovalo půl zeměkoule, než se dostalo na pult. Naštěstí se stále častěji setkáváme s doporučením, že je vhodné stravovat se podle sezóny, to znamená zařazovat do jídelníčku ovoce, které v našich podmínkách právě dozrává. Totéž platí i pro zeleninu. Benefitem těchto dvou skupin budou výše zmíněné vitaminy a minerály spolu s vlákninou, která je vhodná pro zdravá střeva. Funkce detoxikace organizmu se ale pro zdravého člověka nedá příliš očekávat.

Zelené potraviny jako chlorela, spirulina a zelený ječmen jsou na tom podobně jako ovoce a zelenina. Obsahují velké množství vitaminů, minerálů a mohou být prospěšné pro zdravý střevní mikrobiom, ale jejich účinek není nijak zásadní. Konzumovat jako prevenci ANO, očekávat, že naše tělo zbaví všeho špatného NE.

Sójové mléko je kapitola sama o sobě. Spousta nadšenců do zdravé výživy bude tvrdit, že klasické mléko je zlo a jedinou cestou jak nepodporovat mlékárenský průmysl je kupovat sójové. Kravské mléko patří do jídelníčku od pradávna, obsahuje cenné bílkoviny, vitaminy jako vápník a pokud zrovna nemáte alergii na laktózu, není třeba se ho bát. Sója jako taková je poměrně silný alergen, neobsahuje tak kvalitní bílkovinu a chuťově také nemusí vyhovovat všem. Stavět ji nad kravské mléko je podle mého názoru špatně.

V kostce řečeno, výše uvedené potraviny respektive doplňky stravy klidně zařazujte v průběhu celého roku a ne jenom tehdy, kdy chcete detoxikovat, ale zázraky se očekávat nedají. Prodejci smoothieček a doplňků stravy chtějí prostě prodat, nicméně selský rozum je alfou a omegou.

Jak detoxikovat tělo snadno a levně

Platí jednoduché pravidlo. Hýbejte se, jezte zdravě, nestresujte se. Pravidelný pohyb je klíčem ke zdravému tělu. Kondičně zdatný člověk je méně náchylný k nemocem, má lepší imunitu a jeho tělo je schopno lépe pracovat s přijatými živinami. Bonusem z pravidelného pohybu budou navíc vyplavené endorfiny a radost ze sebe samotného. Pohyb se navíc jeví jako ideální antistresová terapie.

O zdravé stravě existují tisíce rad, doporučuji zaměřit se na kvalitní zdroje a vzdělané lidi v oboru. Instagramové modelky a modelové nejsou to pravé ořechové a doporučí vám mnohdy cokoliv, z čeho mají sami prospěch. Pokud zrovna nejste sportovec připravující se na konkrétní závod, držte se výživových doporučení a vyzkoušejte si manipulaci s jednotlivými živinami tak, aby výsledek uspokojoval vaše potřeby.

Stres je (bohužel) nevyhnutelnou součástí této doby a je obtížné se mu bránit. Zkuste se však vyhýbat situacím, které vás činí nervózními, případně meditujte, choďte na jógu a dopřejte si pravidelné chvíle nerušeného klidu a odpočinku. Kombinace těchto tří závěrečných rad bude pro vaše tělo mnohem účinnější a vhodnější detox, než měsíční kůra koktejlů a hladu za tisíce.


Zdroje:

1) SCHNEIDERKA, Petr. Kapitoly z klinické biochemie. 2., dopl. a přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2004. ISBN isbn80-246-0678-x.
2) NEČAS, Emanuel. Obecná patologická fyziologie. Praha: Karolinum, 2000. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN isbn80-246-0051-x.
3) ROKYTA, Richard. Fyziologie a patologická fyziologie: pro klinickou praxi. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN isbn978-80-247-4867-2.
4) Acidobazická rovnováha, WikiSkripta [online]. [cit. 2019-07-24]. Dostupné z: https://www.wikiskripta.eu/w/Acidobazick%C3%A1_rovnov%C3%A1ha
5) ARNDT, Tomáš, 2011. Acidobazická rovnováha. Celostnimedicina.cz [online]. 22. 8. 2011 [cit. 2019-07-24]. Dostupné z: https://www.celostnimedicina.cz/acidobazicka-rovnovaha.htm
6) KLEIN, A. V. a H. KIAT, 2014. Detox diets for toxin elimination and weight management: a critical review of the evidence. Journal of Human Nutrition and Dietetics [online]. 18. 12. 2014, 2014(28), 1-12 [cit. 2019-07-24]. Dostupné z: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jhn.12286
7) KŘIVÁNKOVÁ, Darina, 2018. Troufnete si na detox? Zkuste to. Je to dřina, která se ale vyplatí. Reflex [online]. 2018 [cit. 2019-07-24]. Dostupné z: https://www.reflex.cz/clanek/jidlo-a-piti/85460/troufnete-si-na-detox-zkuste-to-je-to-drina-ktera-se-ale-vyplati.html
8) ŠVÉDOVÁ, Zuzana, 2017. Zásadité a kyselinotvorné potraviny. Celostnimedicina.cz [online]. 15. 5. 2017 [cit. 2019-07-24]. Dostupné z: https://www.celostnimedicina.cz/zasadite-a-kyselinotvorne-potraviny.htm

Autor článku: Jiří Sup

Jiří Sup

Mám ukončené bakalářské studium oboru regenerace a výživa ve sportu na Masarykově Univerzitě v Brně a pokračuji v navazujícím magisterském studiu oboru kondiční trenér. Baví mě téměř všechny sportovní aktivity, nepohrdnu kolektivními hrami, ani individuálními. Primárně se věnuji vzpírání, ve kterém závodím za TAK Hellas Brno. Zajímám se jak o pohyb, tak o stravu a doplňky výživy. Snažím se na sportovní trénink a stravu pohlížet racionálním způsobem, přičemž mým hlavním cílem je, aby byly tyto dva neoddělitelné aspekty pochopitelné pro co nejvíce lidí.

Podobné články

Omega 3

Antibiotika, zdravá střeva, účinky, mikroflóra střev…

Proč komerční proteinová dieta (ne)funguje?

Intermittent Fasting aneb jak funguje přerušovaný půst